heidioppad.reismee.nl

Een kerstverhaal met een jammerlijk einde

Het is dat je dit verhaal moet lezen en ik het niet persoonlijk kan vertellen, want anders zat je zometeen met je oren te klapperen. Nu wordt het waarschijnlijk met je ogen knipperen om te zien of de informatie die je net tot je genomen hebt, waar is. Nou dat is het helaas.

Voordat je nu doodongerust wordt over arme Heidi aan de andere kant van de oceaan, dat is niet nodig. Op het feit na dat mn laptop (en daarmee mijn communicatiemiddel naar de buitenwereld) er vorige week mee opgehouden is, gaat het hier verder allemaal rustig zijn gangetje. Maar na al die maanden die ik hier al met opgekropte woede spendeer, vond ik het wel tijd mijn jammerlijke keuze met de rest van de wereld te delen.

Inmiddels al bijna weer een jaar geleden keek ik op de website van Travel Active, een organisatie die (vooral) jonge reizigers ondersteuning biedt om het avontuur aan te gaan in het buitenland, als je bijvoorbeeld wilt backpacken, vrijwilligerswerk gaat doen of het nodig vindt ergens je talen te verbeteren. Werken met (wilde) dieren leek me altijd al interessant om een keer te kunnen doen, en aangezien zij daar een programma voor aanboden in Canada, duurde het niet lang voor ik me aanmeldde. Toen ik me inschreef via de website, diende ik eerst een bedrag van 50 euro te betalen aan administratiekosten. Vervolgens kreeg ik alle informatie en aanmeldingsformulieren thuisgestuurd, zodat ik kon kiezen voor het project waar ik graag naar toe wilde. Er waren verschillende mogelijkheden en de kosten hingen af van het aantal weken dat je ging, in mijn geval zoiets: 8 weken - 1100 euro, 12 weken - 1400 euro, 16 weken - 1700 euro. In mijn optimisme besloot ik voor 16 weken te kiezen. In de maanden dat ik me voorbereidde op mijn vertrek kreeg ik vaak de volgende vraag van mensen: 'Je gaat vrijwilligerswerk doen, en daar moet je dan voor betalen!?' Ik legde dan altijd uit: ja, ze zullen wel je onderdak en maaltijden daarvan moeten betalen, want hoe langer je gaat, hoe meer je betaalt. Hoe naïef was ik...

In augustus arriveerde ik bij Critter Care Wildlife Society, waar al zo'n 15 'interns' aanwezig waren. Na een dag of wat kwam mij ten gehore dat de meeste van hen dit niet via een organisatie hadden geregeld, maar rechtstreeks via de website van het opvangcentrum, die ze via (lang leve) Google hadden gevonden. Het 'grappige' was dat je in dat geval GEEN CENT betaalt, omdat je werkt voor je onderdak en eten (hoe logisch is dat). Nu blijkt dat van het geld, waar ik in Nederland zo keihard voor gewerkt heb, zodat ik vervolgens in Canada keihard kon gaan werken, nog geen 100 Canadese dollar (met de huidige koers is dat 75 euro) naar Critter Care gaat, als soort van administratieve afhandelingsfee. De andere1650 (als je de 50 euro 'administratiekosten voor aanmelding' niet meerekent) betaal je dus aan twee organisaties die jou informatie opsturen, teruggestuurde aanmeldingsformulieren doorsturen, een hostel voor je boeken voor als je aankomt in Vancouver en een fancy website onderhouden om maar te zorgen dat mensen denken: goh, dat is leuk, dieren verzorgen, laat ik ook mn spaarrekening plunderen om dat te gaan doen.

Dit allemaal dicterend schiet het stoom alweer uit mijn oren. Dat je moet betalen voor een service is mij compleet duidelijk en dat organisaties vaste en variabele kosten met hun producten moeten terugverdienen heb ik ook wel geleerd op school. Waar ik echt witheet van word, is het feit dat je voor het eenvoudige proces dat doorlopen wordt, niet 300 of, vooruit, 500 euro betaalt, maar 1700! Bovendien laten ze je geloven dat de kosten afhangen van de periode die je op een project gaat spenderen. Of ze iemand voor 8, 12 of 16 weken ergens naartoe sturen, maakt helemaal niet uit, maar het scheelt jou wel een paar honderd euro in je portemonnee.

Inmiddels heb ik mijn probleem met betrekking tot deze situatie ook duidelijk gemaakt aan Travel Active zelf. Hun antwoord (kort samengevat): jammer dan. Nu had ik van tevoren al weinig vertrouwen in een goede afloop... ik ben mijn geld kwijt, ik had het op veel betere manieren kunnen besteden. Wat ik nu wil voorkomen is dat andere mensen dezelfde fout maken als ik, wat op dit moment veelvuldig gebeurt. Bericht aan iedereen die het avontuur aan wil gaan: maak het nog wat avontuurlijker en regel het lekker zelf. Je levert misschien een klein stukje zekerheid in, maar als je daardoor honderden euro's overhoudt, kun je je dat letterlijk en figuurlijk wel veroorloven.

Deze website, waar ik de afgelopen maanden mijn ervaringen in Canada met jullie gedeeld heb, wordt beheerd door Travel Active. Misschien is uit dit verhaal wel op te maken dat ik daar inmiddels een beetje klaar mee ben, dus in het vervolg vind je mijn berichten dan ook op: http://heidibartelds.blogspot.com/

Reacties

Reacties

carolien

Wat een afzetters! Ik ga m liken, maar das alleen Omdat je t lef hebt jr hierover uit te spreken.

Jorinda

Hey Heidi,
Wat jammer dat dit zo gelopen is.. ik las af en toe je berichten vol met "wat gaaf dat je dit aan het doen bent!" Ik vind het heel stoer en terecht van je dat je dit verhaal deelt, ik ben zelf zo iemand die hier keihard de verkeerde keuze in had kunnen maken. Thanx en heel veel succes, geniet van je tijd in het prachtige Canada! X

Hannah

Hoi

Blij dat ik dit verhaal nu lees. Ik ben namelijk zelf ook val plan via de website een reis te gaan maken. Maar ga me nu toch wel twee keer bedenken.

Bedankt

Erik

Ik lees nu je verhaal, het staat (nog) doorgelinkt op de travelactive site! Ik ben ook van plan om naar Canada te gaan komend jaar. Dit was voor mij al duidelijk geworden dat het oplichters zijn. Het enige waarvoor ik ze gebruik is om informatie in te winnen over Canada en verschillende werkmogelijkheden, de rest gewoon lekker zelf regelen! Jammer dat je er zo laat achter komt. Je hebt hard voor die 1700 euro gewerkt neem ik aan.

Ik zelf ben trouwens op zoek naar een baan in Banff of omgeving voor de zomermaanden. Ik zie dat jij daar ook zit/ hebt gezeten? Is het de moeite waard om daar een paar maanden te zitten denk je?:-)

Heidi

Hoi Erik en Hannah (en wellicht anderen :)),

Blij dat jullie hier iets aan hebben. Alsjeblieft: zegt het voort ;). Iedere persoon die mijn fout niet hoeft te maken is me veel waard. Het voelt verschrikkelijk om maandenlang te sparen voor een reis, waarna het vervolgens blijkt dat je al dat geld net zo goed in de kachel had kunnen gooien.

Anyway, Banff is fantastisch. Ik ben hier nu anderhalve maand en van plan nog wel een paar maanden te blijven. Werk zoeken hoef je absoluut niet via een organisatie te regelen, dat kan makkelijk zelf. Toen ik bij Internex had aangegeven dat ik op zoek ging naar werk, boden ze me aan om te helpen. Ik heb echter niets meer van ze gehoord nadat ik had uitgelegd wat ik ongeveer zocht. Zal het geldaspect wel weer zijn...

Reken er alleen niet op dat je in Banff veel geld kunt sparen, het leven is hier superduur, dus je houdt bijna niks over. Maar het is hier supermooi, alleen maar reizigers die een leuke tijd willen hebben en genoeg te doen, dus zeker de moeite waard om je tijd te spenderen!

harry en annet

Heidi, allereerst een heel gelukkig en gezond 2012.
Jammer dat het bij die zgn vrijwilligersorganisatie zo is
verlopen. Heel goed dat je dit openbaar maakt.
Wij hopen van harte dat het nieuwe werk je beter
bevalt.
Groetjes van Harry en Annet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active